Till vårsäsongen välkomnade vi ännu en fantastisk skådespelare till Borås Stadsteaters fasta ensemble. Men redan innan har Anna-Klara Dahlén hunnit göra intryck på boråspubliken som medverkande i flera produktioner på teaterns scener. Från den karriärlystna och fyrkantiga Mina Breitz i kontorskomedin Chefen, till besatt och djurisk backant i den grekiska tragedin Backanterna samt de mångfacetterade gestalterna i mosaikverket Kristinvariationer. Senast, i sin första produktion som fast anställd skådespelare, sågs Anna-Klara som mamman och björnen i publiksuccén Mors lilla Olle. Dessutom finns chansen att hon även dyker upp i fotbollsmusikalen Den varmaste sommaren.

Att bli en del av Borås Stadsteaters fasta ensemble lockade Anna-Klara av flera skäl. "Jag tycker jättemycket om alla kollegor. Det är en härlig, välkomnande och varm stämning, vilket är extremt viktigt för mig! Dessutom är alla på teatern väldigt skickliga på sina olika områden och vi skapar fantastiska föreställningar tillsammans," berättar Anna-Klara.

Mikael Dahl, Borås Stadsteaters konstnärliga ledare delar entusiasmen. "För mig är vilka som jobbar på teatern lika viktigt som vad vi spelar. Anna-Klara är inte bara en otroligt skicklig skådespelare, som lätt rör sig mellan det djupaste svåra till det lätta och humoristiska, Anna-Klara är även en fantastisk kollega och ensemblemedlem. Jag är otroligt glad över att Anna-Klara valde att tacka ja till att vara en del av den fasta ensemblen och att vår publik kommer att få möta Anna-Klara många gånger framåt." säger Mikael.

Anna-Klara ser på kommande roller med stor förväntan. "Det som är riktigt intressant är att jag själv inte vet riktigt vilka roller det kommer bli! Just nu är jag understudy för några av skådespelarna i Den varmaste sommaren, så det kan hända att jag dyker upp där. Till hösten väntar en nyskriven föreställning som jag än så länge vet ganska lite om. Det jag vet är att det är härliga människor inblandade och en genre jag tycker mycket om. Därefter en storslagen (och välkänd!) familjeföreställning. Jag brinner verkligen för teater för barn och unga, så jag har otroligt härliga saker att se fram emot det kommande spelåret – och det tänker jag att alla som kommer till teatern också har!" fortsätter Anna-Klara.

Som ledstjärna för utvecklingen av teaterns ensemble står Mikael Dahls övertygelse om att konst skapas bäst i trygga rum, där ord som högt i tak, mod, respekt, hantverkskunnande och generositet är centrala. ”Det kan låta pretentiöst men för att nå det ”bästa” konstnärliga resultatet tror jag att arbetsgrupperna behöver vara högfungerande och tillåtande. Om vi tillåter oss att vara kreativa och modiga i repetitionsrummet uppstår (i bästa fall) ett ensemblespel. För mig handlar det om att i en ensemble behövs alla, och alla är lika viktiga och där alla gör sitt yttersta för att på bästa sätt fram den historia som vi tillsammans vill berätta för vår publik.” avslutar Mikael.

Anna-Klara har studerat vid Teaterhögskolan i Malmö med praktik på Örebro Teater i föreställningen "Chefen fru Ingeborg". Efter examen bar det av till Stockholm och Unga Klara för att sedan hamna på Borås Stadsteater. Innan studierna har Anna-Klara också medverkat i bland annat Västanå Teaters sommarföreställning "Nils Holgersson" (2013 och 2014), två produktioner av Mölndalsrevyn (2018-19), arbetat med frigruppen Fröken Ulf i Göteborg (2018-19) och spenderat somrarna 2015-2019 som skådespelare på Astrid Lindgrens Värld.