Ett magiskt juläventyr

Regissören Pelle Öhlund berättar om hur Charles Dickens klassiker En julsaga får liv som ett magiskt juläventyr för hela familjen på Borås Stadsteaters stora scen – en teaterupplevelse där skratt och eftertanke möts i en värld fylld av fantasi, humor, värme och spirande hopp.
– En julsaga har gjorts många gånger, även här på Borås Stadsteater. Men det finns ju en anledning till att man återkommer till vissa berättelser. Det är väl därför de blir klassiker – för att de berör, oavsett om det är en tragedi eller en komedi. De är välskrivna, roliga och handlar om saker som fortsätter att angå oss. Orättvisor och klassklyftor finns ju alltid i samhället, säger Pelle.
Uppsättningen bygger på Patrick Barlows nydramatisering, som behåller 1800-talsmiljön men lyfter fram teaterleken och komedin på ett nytt sätt.
– Det som var extra roligt med just den här versionen är att Patrick Barlow har lyft komedin och teaterleken, vilket tilltalar mig mycket – hur man arbetar med skådespelarna. Det är ingen nyversion i nutid, utan den håller sig mycket till klassikern, men med en annan typ av lek och lätthet i berättelsen, berättar Pelle.
För Pelle är leken en central del av teaterns väsen.
– Teater är en allvarsam lek. Även när man arbetar med något tungt måste man tycka om att arbeta med texten, och leken öppnar upp – både för humor och för djup.
En julsaga handlar om den bittre affärsmannen Ebenezer Scrooge, som lever ett liv präglat av snålhet och ensamhet. På julaftons natt får han besök av tre andar – det förflutnas, nuets och framtidens julandar – som tar honom med på en resa genom hans eget liv. Det är en berättelse om skuld och försoning, om att våga öppna sitt hjärta och om att hitta tillbaka till det som verkligen betyder något.
– Det är en familjeföreställning, och min förhoppning är att alla ska hitta sina trådar i berättelsen. Det en vuxen skrattar åt kan ett barn tycka är spännande, och tvärtom. Alla kan spegla sig i något – eller någon. Det är en saga. Det är en komedi. Och kanske fälls även en liten tår, säger Pelle.
Han hoppas att publiken lämnar teatern med både värme och eftertanke.
– Jag tror inte att jag förändrar världen med den här föreställningen. Men om någon går hem och känner sig lite gladare, eller kanske tänker ”jag borde be om ursäkt till den där personen”, då har vi nått långt. Att människor ser sin egen plats i omvärlden och hur vi förhåller oss till varandra – det vore underbart.
När Charles Dickens skrev En julsaga gjorde han det som en reaktion på orättvisorna i sin tid – ett tema som fortfarande känns högst levande.
– Charles Dickens hade starka egna erfarenheter av det han skildrade. Hans pappa hamnade i skuld när Dickens bara var tio år, och han tvingades till barnarbete för att försörja familjen. Det är en oerhörd tragedi, men det formade hans engagemang för klassklyftor och orättvisor, berättar Pelle.
Han menar att berättelsens teman fortfarande talar direkt till vår samtid.
– Det är komplext att leva i samhällen med många människor som tycker och tänker olika – och som i det här fallet också tjänar olika mycket pengar. Så har det alltid varit. Det har funnits rika och fattiga, det har skiftat lite men orättvisor och klassklyftor finns ju alltid i samhället.
Samtidigt var Dickens angelägen om att berätta sin historia på ett lustfyllt sätt. Han skrev En julsaga på bara några veckor – och skapade en berättelse som blivit synonym med både julens stämning och människans förmåga till förändring.
– Den handlar inte bara om orättvisor. Det sker en förvandling hos Scrooge som är en hyllning till andra värden – empati, snällhet, leken och kärleken, säger Pelle.
Pelle vill att En julsaga ska kännas tillgänglig för alla – oavsett om man är van teaterbesökare eller ser sin första föreställning.
– Det är inget märkvärdigt att gå på teater. Man köper en biljett och kommer som man är. Det finns inga rätt eller fel. Så sätter man sig där i salongen. Antingen tycker man att det är bra – eller så gör man inte det. Alla är hjärtligt välkomna!