Angelika Prick
Skådespelare

Nordic noir möter chilensk satir i ett snöfritt kaos
Ett svenskt filmteam jagar snö till sin nya streamingserie – och landar på en glaciär i Chile. Kaos, konflikter och kulturkrockar följer.
Snön har smält. Katastrof. Ett svenskt filmbolag har sålt in en Nordic noir-serie till en ledande streamingtjänst– komplett med karga vinterlandskap och isande kriminalgåtor. Men våren kom för tidigt. Vad göra?
Svaret blir lika desperat som genialt: flytta hela produktionen till södra Chile, där glaciärerna ligger kvar och arbetskostnaden är låg.
Med ett stressat svenskt filmteam i spetsen, en trailer som snart förvandlas till krutdurk, och ett chilenskt team som huttrar utanför, rullar inspelningen vidare. Samtidigt brinner det under ytan. En skådespelare får veta att hennes roll ska skrivas ut. Regissören får plötsligt mer än bara plottwists att som huvudbry.
Augustisnö till extrapris är en sylvass satir om klass, klimat och samtidens längtan efter paketerade berättelser i exportvänligt format. Med träffsäker humor och värme blottar den också djupare lager av makt, representation och globala orättvisor – sammanvävda i en berättelse där inget längre känns glasklart, varken i manuset eller verkligheten.
Pjäsen är specialskriven för Riksteatern av Guillermo Calderón, den kritikerrosade dramatikern bakom bl a Stortorget (Riksteatern 2022). Regin står Trinidad González för – en av Latinamerikas mest hyllade regissörer och kreatörer just nu.
Den 28 november erbjuder vi syntolkning av föreställningen Augustisnö.
Läs om hur du bokar syntolkning och hur det fungerar.


Skådespelare

Skådespelare

Skådespelare
”Mot slutet förvandlas uppsättningen till en absurt melodram som andas Pedro Almodóvar kombinerat med ’Dr Who’.” ”Calderón skriver aldrig åskådaren på näsan, utan låter betraktaren av denna skitiga skrattspegel själv finna de samhällskritiska underströmmarna. Det är skickligt gjort – och en rolig stund på teatern.” Svenska Dagbladet
”Trinidad González regi är flyhänt och dynamisk. Tempot är högt och replikerna flyger genom scenrummet som ett rap battle för teatersalongen” Västerbottens-Kuriren
"Det börjar komma en trend nu på Riksteatern, och det tycker jag är spännande. Man har inte längre den där helt öppna scenytan rakt in mot publiken, utan bygger i stället upp mer slutna rum. Här var det som en liten trailer där skådespelarna befann sig hela tiden, med träpinnar längst fram på scenen som markerade gränsen. Ibland såg man dem därför inte helt i helfigur, vilket skapade en känsla av avstånd och instängdhet. Det här sättet att bryta upp den stora, kala scenöppningen tycker jag är häftigt – det ger en ny dimension till scenrummet. Och sen var det väldigt bra musik också. Thomas Gonzales. Latinamerikanska toner blandat med elektrisk musik." P4 Dalarna