Två kvinnor om en man håller för mun, ögon och öron med ett landsbygdslandskap bakom.

En samtidsaktuell förvecklingskomedi, bäddad för trubbel!

Bibbi börjar närma sig pensionen efter ett långt yrkesliv som tandhygienist. Hemmet hon bott i sedan barnsben börjar allt mer likna ett museum över de döda föräldrarna, och nog verkar hon få gå genom livet utan några större spänningsmoment eller risktaganden. Fram tills hennes frisör frågar henne om ett vådligt uppdrag, olikt allt annat Bibbi någonsin åtagit sig, och hon inte ids säga nej. ”Det här är once in a life time. På liv och död.”, förklarar frisören. ”Och så är det ju bara över långhelgen”.

Långhelgen är här. Maken och sonen är som vanligt iväg för att jaga och den utlevande syster Sullan tycker att Bibbi är för ”överdjävligt tråkig” för att ens ödsla tid på, så risken att någon ska avslöja att hon håller flyktingar gömda i källaren över helgen bör inte vara så stor. Men när Bibbi överrumplas av en serie oväntade besök bäddar det för trubbel.

Plötsligt dyker Sullan ändå upp. Hon, som inte ens satt sin fot i barndomshemmet på en herrans massa år, vill plötsligt bo hos Bibbi över helgen. Och sonen Jakob, som av någon mystisk anledning avbrutit jakten, börjar, liksom hans flickvän My, dyka upp ovanligt frekvent. Mycket dålig tajming. Samtidigt som Sullan plockar fram den ena ölen efter den andra och polisen gång på gång knackar på med frågor om Jakob försöker Bibbi frenetiskt dölja vad som finns under golvet. I takt med att dörrar, luckor och lock öppnas och stängs avslöjas sakta men säkert hemligheter som gör att inget är sig likt när långhelgen passerat.

För regi står Josefin Ankarberg som tidigare regisserat bland annat Röd rödare Rosa och Kejsaren av Portugallien på Moment:teater i Stockholm. Musiken är skriven speciellt för uppsättningen på Borås Stadsteater av Weeping Willows-medlemmen Niko Röhlcke som tidigare komponerat musik till en rad filmer och teaterpjäser.

Pjäsen är skriven av Maria Blom som slog igenom 2004 med filmen Masjävlar, där hon stod för både manus och regi. Masjävlar belönades med Guldbaggen för årets film och för bästa manus, samt nominerades för bästa regi. Förutom Masjävlar har hon skrivit och regisserat filmerna Nina Frisk, Fishy och Hallåhallå. Maria har också haft framgång inom teatervärlden med pjäser som Rabarbers, Sårskorpor, Doktor Kokos kärlekslaboratorium och Under hallonbusken. Pjäserna som Maria skrivit har ett tydligt gemensamt drag: de är nutida, humoristiskt berättade med snabb och slagfärdig dialog.

Medverkande

  • Av: Maria Blom
    Regi: Josefin Ankarberg
    Scenografi och kostymdesign: Ebba Forstenberg
    Musik: Niko Röhlcke
    På scen: Maria Havrell, Miran Kamala, Alexander Ohakas, Gunilla Rydholm-Eriksson, Amelie Tinnadotter Norrby
    Regiassistent: Kajsa Ekström
  • Foto: Amelia Bordahl
2019
PREMIÄR 28 SEPTEMBER
STORA SCENEN