BRÄNDA TOMTEN

29 februari - 18 april, Stora scenen

Av längtan efter att återse platsen där han vuxit upp återvänder en främling hem efter 30 år på andra sidan havet. Väl där är pyrande ruiner av ett eldhärjat hus allt han finner på tomten där hans föräldrahem en gång stod. Märkliga omständigheter gör att man i grannskapet misstänker att någon avsiktligen har satt eld på byggnaden.


Men familjen som ockuperat huset i generationer är ju en aktad släkt som länge åtnjutit allmänt anseende i trakten. Eller? I efterdyningarna av branden, i samband med att nyfikna grannar samlas runt eländet den lämnat efter sig, avslöjas hemligheter som vittnar om en annan sanning. En väv av svek, förtal, brott och andra ogärningar blir tydlig, och när främlingen, som visar sig ha högst oanade kvaliteter, återigen lämnar trakten har såväl huset som dess invånare avslöjats.

”När man är ung ser man väfven sättas opp: föräldrar, släkt, kamrater, umgänge, tjänare är ränningen; längre fram i lifvet ser man inslaget; och nu går ödets skyttel fram och tillbaks med tråden; den brister ibland, men knyts tillsammans, och så fortsätter det; bommen slår, garnet tvingas ihop till krumelurer och så ligger väfven där. På ålderdomen när ögat blir seende, upptäcker man att alla krumelurerna bilda ett mönster, ett namnchiffer, ett ornament, en hieroglyf, som man nu först kan tyda: det är lifvet! Världsväfverskan har väft det!”

En brandhärjad dystopi om handling och konsekvens

Pjäsen är skriven av August Strindberg, en av Sveriges genom tiderna mest ryktbara, innovativa och betydelsefulla författare. Stora framgångar även utanför Sverige har lett till att han världen över betraktas som en av de största dramatikerna i modern tid. Brända tomten publicerades år 1907 som nummer två i ordningen av Strindbergs så kallade kammarspel. Namnet på pjäsen härstammar från rivningen av Strindbergs födelsehem Sundhetskollegiets hus på Riddarholmen år 1863.

Föreställningen regisseras av skådespelaren och regissören Hanna Nygårds. Hanna är utbildad vid Wendelsbergs folkhögskola, Nordiska teaterskolan såväl som Teaterhögskolan i Luleå och har under senaste år medverkat i flera produktioner på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. Senast i rollen som August Strindbergs andra fru Frida Uhl, i den kritikerrosade monologen med samma namn, som Hanna skrivit tillsammans med teaterns chef Anna Petterson.

INFORMATION

Av: August Strindberg

Regi: Hanna Nygårds

Scenografi: Max Mitle

Kostymdesign: Matilda Hyttsten

 

Mer informatioin kommer


Biljetter släpps i november 2019

BILJETTKASSAN
033 35 35 35

VÄXEL
033 35 70 00


NYHETSBREV



Lämna följande fält tomt